5 berättelser om loppet

_______________________________________________________________________________________

Länk till urspunglig blogg med flera bilder

Berättelse av Göran Sjöhlund 2009

Hej på er!

Jag måste bara berätta om en mycket rolig tävling som jag ställde upp på för några veckor sedan.

Det var en gemensamhetstävling som heter Idiotloppet och det är några goa vänner till mig som har anordnad denna tävling ( 3:dje året nu). Vi var i år 24 st.

Tävlingen går ut på att man skall springa alla elljusspår i Vänersborgs kommun ock man tar sig dit med cykel.

Tävlingen startade vid "Porten" hemma hos Torbjörn och Theres (arrangören) kl 09:00 med en salongsgevärsskjutning och med "Le Mans" start. Därefter cyklade vi till Brålandas löpspår.

När jag kom dit och skulle börja springa och började byta om till löpskorna så upptäckte jag till min fasa efter att jag hade satt på vänsterdojjan, att jag hade en VÄNSTERDOJJA till!.

Min vana trogen så packar jag alltid i sista minuten och då fick jag med mig 2 st vänsterskor. Det var inget annat att göra en att springa med 2 st vänsterskor. De runt omkring mig hade väldigt kul över detta.

Efter Brålanda cyklade vi till SK Granans spår, sprang deras tuffa 3km i värmen. När alla hade kommit imål överläggde vi snabbt att vi nog skulle ta oss ett dopp i Bollungensjön innan nästa etapp. Efter doppet var det cykling till Prästgården vid Valbo-Ryr [Sundals Ryr red. anm.], där det serverades mackor med ägg och massa annat gott.

Upp på cyklarna och iväg till Vänersborgs spår (skidstugan), snabb löpning där och ett snabbt dopp (igen, det var varmt) på Sanden.

En snabb paus på Torget och ett besök på Korvemojjen innan vi cyklade till Hunneberg för deras elljusspår ( sista löpningen).

Efter Hunneberg cyklade vi till Huvudnässkolan gymsal för duschning och ombyte för ett besök på Koppargrillen för att äta deras berömda fläskfile med hemmagjort bearneisesås ( så jäkla god),

Stämningen var hög allteftersom mat och dryck slank ner. Vid tolvsnåret gick vi tillbaka till omklädningsrummet för den sista etappen (komma hem), med ett stickspår till Ingvar för lite rundpingis (blev ej av, vi satt och tog en öl) innan vi rullade hem ( tillbaka till starten).

Sammanlagt blev det 11 mils cykling och 11km löpning, så jäkla kul med alla glada människor

Runda: Porten-Brålanda-Sk Granan-Vabloryr-Skidstugan-Sanden.-Torget-Hunneberg-VBG-Porten

Berättelse av Patric Svensson 2010

Idiotloppet, verkligen idioti en dag som denna, årets varmaste. Mycket svett men härligt. Vi startade kl 10 i riktning mot Brålanda elljusspår. Bara några km efter start fick jag punktering bak, det small bara till, jag måste ha kört på nåt.
Ett byte av tub och så var jag på väg igen och med Markus och Torbjörn som draghjälp så var vi snart ikapp sista delen på klungan.
Löpningen i Brålanda gick helt ok men det var våldsamt svettigt, framförallt efter målgång. Så det var skönt att komma ut på vägen igen och rulla mot löpningen på Granan.
Jag hamnade lite efter första klungan på väg dit så jag körde hårt för att jaga ikapp och blev lite stum i benen, men jag kom ikapp lagom till backen upp till spåret.
Det är en lång bit grusväg dit upp och det blev för mycket för mitt framdäck som gick läck ordentligt, alldeles för stort hål för min punkavätska att kunna laga. Jag trodde dagen var slut där för mig så jag ringde Madelene och bad om att bli hämtad. Men Anders kom med en suverän idé att jag kunde få låna hans cykel! Så efter en liten stund kom servicebilen med ny fräsch cykel och jag kunde precis lagom haka på gänget ner till Bollungen för ett bad. Det blev alltså ingen löpning för mig på Granan, men jag hade nog ändå stått över pga ovissheten om knäna, som förvisso kändes ok hela vägen.
Efter det lätt svalkande doppet bar det av till fikapaus i Sundals Ryr. Där fanns det alldeles för mycket mat, äggsmörgåsar, bananer, gifflar, kexchoklad, saft och kaffe.
Efter en ganska lång paus där så bar det av neråt mot Vänersborg och skidstugan via Siviken och en vattenpaus längs vägen. Vattnet var väldigt välkommet då det gick åt en hel del.
Vid skidstugan var det ingen som var jättelöpsugen till en början, men vi var några som lunkade iväg längs spåret och fler hängde på. Det var otroligt varmt och jag fick lite håll pga all maten (jag åt för mycket). Det blev en del promenad-blandad löpning men jag tog mig runt i bättre skick än jag trodde. Tack till Lars för sällskapet där! Efter löpningen krampade det lite i lårens baksidor så jag försökte stretcha och få i mig vätska, hade dock kunnat dricka mer om det funnits vatten.
Efter lite vila och pustande så satt vi upp igen och tog oss ner till stan för att bada på Sanden. Det var fantastiskt svalkande och skönt!
Där bestämde jag mig oxå för att hoppa av loppet och hjälpa till med Anders flytt istället. Från Sanden tog vi oss vidare till Torget för en fika, glass, pommes frites och nån burgare langades fram. Där avslutade jag mitt lopp medan resten av gänget tog sig till Hunneberg för sista löpningen.

Berättelse av Lars Gustafsson 2010

Vilken dag. Det kändes redan när man gick utanför dörren på morgonen att det skulle bli varmt. När starten gick vid 10-tiden var det trots allt fortfarande en ganska behaglig temp. Alla kom iväg och efter några km kom första punteringen. Det var Patriks bakdäck som helt enkelt gav upp. Det var snabbt lagad och löpningen i Brålanda gick bra, så vi begav oss vidare mot Granan. Då bestämde sig Patriks framdäck för att nu får det vara nog, vilket resulterade i att Patrik fick nog. Han ringde hem för att bli hämtad, men han var inte välkommen hem redan, så stallteamet langade snabbt fram en ny cykel.
Efter Granan-löpningen blev det bad i Bollungen och fikastopp i Sundals Ryr. När alla var mätta och glada bar det av mot Vänersborg. Här blev fältet ganska utspritt men samlades igen vid vattenhålet i Sivikan. Väl framme vid skidstugan var det flera som led svårt av värmen, men de flesta tog sig ändå runt.
Vid bad och matstoppet i centrala Vänersborg var temperatruren +32 grader. Krafterna var ganska begränsade om man säger så, men nu var målet i sikte så det var bara att bita ihop. Hunnebergsbacken uppför tog de få krafter som fanns kvar, så den avslutande löpningen var inte vacker att skåda. Jag tog mig i alla fall runt.
Hemfärden gick sen i sakta mak. Jag valde att köra i ovadderade byxor för att slippa skav vid löpningen och det var nog på det hela taget ganska klokt, men den något sämre komforten på cykeln gjorde sista milen minnesvärd.
Sammanfattning: Vansinnigt roligt,varmt och svettigt.
Vattenförbrukning: 5-6 liter.
Ps. Du som släpade med dig bilen runt: Starkt jobbat.

Länk  till urspunglig blogg med flera bilder.

Berättelse av Patric Svensson 2011

Jag värmde upp med ca 2 mil cykling till starten i Porten. Varmt och fuktigt redan kl 9 och regnet hotade lite lätt.
Vi startade i sedvanlig Le Mans-anda och fortsatte med fin cykling till Brålandas elljusspår. Jag tog mig äran att ihop med Marcus dra första biten i skapligt tempo, lite blåsigt på slätten.
Löpningen i Brålanda gick bra, gick kanske på lite för hårt. Gott om mygg och flugor. Så fortsatte vi till Granan och nu drog jag ingenting, jag har lärt mig att ha respekt och vara hyfsat pigg till backen upp till stugan. Lång och seg så suger backen kraft, men det kändes ok.
Löpningen runt det backiga spåret var tuff, jag gick vid ett par tillfällen när det var som tyngst, benen var stockigare än jag trodde och hoppats. Gott om mygg och flugor även här.
Lite vila väntade nu snart vid lunch-fikat i Sundals Ryr, men jag, Emanuel och Fredrik drog på ordentligt dit, kul men kanske inte det bästa för benen. Emanuel fick en punka, en minut efter att vi pratat om att ingen fått punka än.
Goda ägg-mackor, gifflar och godis, kaffe och saft fyllde våra magar Det smakade gott värre och fram tills nu hade vi även haft tur med vädret, uppehåll.
Vi trampade sen vidare mot Vänersborg i medvinden. Det gick rätt fort, vi låg på en lång rad kanske 20 cyklister, en bit ner i ledet var det dock ryckigt. Strax före Rapp började det regna men det var en snabbt övergående skur som tur var.
Nu kunde jag ligga lite längre fram i klungan och nu var det en behaglig färd utan ryckighet. Vi kom fram till Skidstugans elljusspår och gav oss iväg på löpning. Efter hundra meter ryckte det i mina vader och även lätt i ett lår. Stanna för lite stretch och vila och så kunde jag lunka vidare, det gick inte så fort och lätt som det brukar göra på "mitt hemmaspår" men jag tog mig runt iaf.
Eftersom rutten och upplägget var precis som det brukar så var det sen fikastopp på Torget i Vänersborg. Jag drog i mig en god våffla med tre kulor men det var rätt många som behövde äta mat så det tog lite tid här, ena korvkiosken var stängd.
Sen så bar det av mot Hunneberg och den goa backen upp dit. Det gick lugnt och fint dit och så var det bara att ge det man hade i backen. Tungt, så med tunga ben var det dags för löpning, dagens sista 2,5 km. Det var samma visa med krampen även här, men det gick att få skaplig ordning på det och efter nån km kunde jag trycka på i normalt tempo men lite lätt stelbent för att hålla ryckningarna borta.
Efter löpning satt vi och gottade oss ett tag i solen som nu visade sig lite lätt, innan det var dags att rulla neråt stan igen för att duscha och svida om för kvällens middag på Koppargrillen. Sällan har väl en fläskfilé bearnaise smakat så gott...

Berättelse av Lars Gustafsson 2012

Årets IL börlade egentligen redan två dagar innan start när jag kollade på väderprognosen inför lördagen. YR visade mellan 25-50 mm regn under lördagsförmiddagen, eftermiddagen såg lite bättre ut, men det skulle trots allt fortsätta regna. Det kan bara vara riktiga idioter som ger sig ut i sånt väder.
Nu inföll som tur var inte prognosen, allt som allt fick jag tre regndroppar på mig under hela dagen och molnen blev färre ju längre dagen led. Nog om vädret.

På lördagsmorgonen vaknade jag med den där sköna känslan att idag skulle det verkligen bli en rolig dag. Jag åkte hemmifrån vid niotiden för att vara i god tid till starten. Väl framme hos Tnt bjöds det på fika och lite prat med alla dom som man sällan träffar. Det är egentligen det som hela IL handlar om, träffa en massa trevliga människor att prata och umgås med.

När sen startskottet väl gick drog jag iväg i ett behagligt tempo. Jag hade intalat mig själv att i år skulle jag ta det lungt och inte jaga på. Det höll ända till Nuntorp. Av nån underlig anledning så ökade tempot och jag, Göran och Patrik L började plötsligt jaga ifatt tätgruppen. När vi kom fram till elljusspåret var vi ifatt och kunde ta oss an den första löpningen.

Den första löpningen gick utan problem. Jag låg i mitt vanliga, långsamma tempo. Därefter drog vi alla iväg i samlad trupp mot Granan. Tempot var inte särskilt högt. När grusvägen började splittrades gruppen upp. Jag tog det lungt, hade ingen större lust att få punktering, grusväg är trots allt grusväg.

Vid löpningen på Granan fick jag sällskap med Gunilla och Niklas. Det var trevligt. De var snälla och väntade in mig.

Nytt för i år var att den första matpausen var i SK Granans klubbstuga, direkt efter löpningen. Det bjöds som vanligt på äggmackor, bananer, kexchoklad, saft, kaffe och diverse andra godsaker. Gott!

När alla var mätta och belåtna hölls en kort överläggning om huruvida det skulle badas i Bollungen. Det beslutades att jodå, det skulle badas.
På vägen ner mot sjön havererade Ingvars pakethållare. Vi kom fram till att vi löser det vid badstoppet.
Väl nere vid sjön hade badsuget dämpats, så badet sköts på framtiden, men vi löste i alla fall Ingvars pakethållarproblem.

Nu styrdes kosan mot Skidstugan i Vänersborg. Vi var, som jag uppfattade det,(jag var stel i nacken och kunde inte titta bakåt) ett ganska stort gäng som drog iväg i ett, i alla fall för mig, högt tempo. Vi körde belgisk kedja och höll en marschfart på runt 35 km/h. Detta var riktigt kul. Trots att vi var flera stycken som var ovana vid klungkörnig tyckte jag att vi höll ihop det ganska bra. Vi tappade några efter vägen men vid avfarten till Katrinedal var vi ca 8 stycken kvar. Sista biten upp till skidstugan gick något långsammare, jag och Jerker tog rygg på Tobias för att spara lite krafter.

Nu började löpningen bli lite jobbigare, bitvis hade jag sällskap med Ingvar, men mot slutet var jag som vanligt ensam.
Tack vare att jag hade orkat hänga med i det höga tempot på cyklingen fick jag nu lite extra vila. När jag sprungit färdigt kom de som cyklat i ett behagligare tempo in för sin löpning vilket gav mig tid att ta igen mig lite extra.

Nu skulle det i alla fall badas. Vi cyklade ner till kajakskjulet och de badsugna fick sitt. Det lät som att det var kallt. Därefter var det dags för mat på torget. Göran ställde sig i kön och skulle bara köpa en cola. Ju längre fram han kom destå längre blev beställningslistan. Hade kön varit längre vet ingen var det hela hade slutat.

Mätta och något trötta gav vi oss iväg mot Bergagården. Jag höll ett ganska bra tempo fram till Vargön. Där började jag ta det lungt. I år hade jag tänkt cykla upp för hela backen. Det gick, och lite nöjd med mig själv tog jag mig an löpningen. Nu tog bristen på löpträning ut sin rätt. Detta var allt annat än löpning. Jag kom i alla fall runt och nu var det skönt att det hela var över. Eller, över och över. Det var några mil cykling kvar tillbaka till Porten.

Jag fick den stora äran att lotsa några utomläns ifrån tillbaka till mål. Vi tog det mycket lungt och hade en trevlig pratstund på tillbakavägen. Strax innan Takan small en eker av i bakhjulet, men det var inte värre än att jag kunde fortsätta cykla. Detta var den enda incidenten under hela dagen.

Trött och mycket nöjd med min dag kunde jag nu åka hem och ta en välbehövlig dusch.

Tack till Torbjörn, Theres och Jerker för att ni annordnar detta trevliga lopp varje år.

Tack till alla trevliga människor som är med och deltar varje år. Detta är en av årets höjdpunkter för mig, att få komma tillsammans och cykla och springa och prata om ditt och datt.

Lite fakta.

Min uppmätta sträcka: 11,7 mil.
Min tid: 4:55:08
Höjdmeter: ca 600 m

Hoppas att vi alla ses nästa år!

Lars.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)